Bulan Ramadhan Bulan yang Mulia



assalamualaikummm . kyra na share sesuatu tentang bulan Ramadhan ...

Nabi bersabda, "Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan, adalah penghapus dosa-dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika dijauhi dosa-dosa besar.” (HR Muslim no: 233)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa sempat bertemu bulan Ramadan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauhlah dia dengan Allah" (HR Ibn Hibban)

Nabi saw. bersabda, "Telah datang kepadamu Ramadan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan. (HR Imam Ahmad dan Imam Nasa’i)

Nabi saw. bersabda, "Apabila tiba bulan Ramadan maka dibuka pintu-pintu rahmat." (HR Muslim)

Nabi saw. bersabda, “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan kerana iman dan ikhlas mengharapkan pahala dari Allah, maka dosanya yang lalu akan diampun oleh Allah.” (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, "Apabila datang bulan Ramadan, kerjakanlah umrah kerana sesungguhnya umrah pada bulan Ramadan adalah menyamai haji." (HR Bukhari)

Firman Allah, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam al-Qadar. Apakah yang kebesaran yang terdapat pada malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku pada
tahun berikutnya. Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar." (al-Qadr:1-5)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa bersolat pada malam Ramadan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran daripada Allah, akan diampun dosa-dosanya yang lalu." (HR Muslim) 





SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN . . FROM KYRA . . . . .

Kelebihan Bulan Ramadhan


assalamualaikum . . WELCOME YA RAMADHAN . . .kali ini kyra na kongsi nan korang semua kelebihan bulan Ramadhan . . .


KELEBIHAN DAN CARA MENCAPAI KESEMPURNAAN PUASA

Kelebihan Bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat tinggi darjat dan besar martabatnya di sisi Allah s.w.t. dan RasulNya, ia juga penghulu segala bulan.
Di antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan itu Allah s.w.t telah menurunkan kitab suciNya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk pada manusia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan kitab sucinya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan yang benar dengan yang salah." Surah Al-Baqarah : 185.
Di pilih di antara malam-malam bulan Ramadhan itu suatu malam Lailatulqadar yang mana ia jauh lebih baik daripada seribu bulan. Seribu bulan itu kira-kira 83 tahun.. Menurut ulama Lailatulqadar itu jatuh pada salah satu malam sepuluh yang terakhir daripada bulan Ramadhan. Sayugia diingatkan bahawa jangan disia-siakan malam-malam di bulan Ramadhan dengan perkara-perkara tidak berfaedah, bahkan hendaklah diisi dengan amal ibadat sebagai saham dan bekalan di dunia dan akhirat.

Kelebihan Puasa di Bulan Ramadhan.

Apabila membincangkan mengenai bulan Ramadhan, dengan sendirinya ia mempunyai hubungan dengan kewajipan puasa yang disyariatkan didalamnya. Suatu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan atau sengaja tidak menunaikan kewajipan puasa, bukan sahaja suatu dosa besar bahkan ia tidak boleh ditebus dalam apa jua cara. Tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidup. Ini jelas sebagaimana sambda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:
"Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat melunas (mengganti) puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup."
Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)

Menuju Kesempurnaan Ibadah Puasa

Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:
  • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t.
  • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria'.
  • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: "Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram."
    (Surah Al-Maidah:42)
  • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.
  • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal
mulai saat ini jom tingkatkan amal ibadat kite dari sebelom2 nih . lawan nafsu kite . . . huhu . uke laa . smpai di sini saje . selamat berpuase semua . . . :)


Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

assalamualaikum semua . kyra na ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan  marilah kite same2 meningkatkan alam ibadat kita . hope kite semua dapat berpuase penoh pade tahun ini . . . jangan lupe solat terawikh pade setiap malam dan tadarus bersame2 ahli keluarga atau rakan-rakan kite . . .









selamat berpuasa dan meningkatkan amal ibadat kite . From kyra . . .

Kembara Alam Barzakh

assalamualaikum dan salam 1 malaysia . smpena BPI ( Bulan Penghayatan Islam) at skola kyra , dak2 Badar ade a buad program (seperti tajok di atas) khas untok form 4 n 5 . tajoknye da buad kyra menggeletar . hurmmm . program ni start kol 5.30 . time ni na bahagikn kumpulan . n then waktu mlm selepas solat maghrib kitowg maen game . . . pas solat isyak plak cite sal SAHABAT . . . mmber kyra sume nanges coz rindukan Sara . . really miss u , sara . . hurmmm . . kitowg diarahkn supaye fikir n anggap ni kali terakher kitowg idop at dunie ni n last jmpe sahabat2 yg ade . after that, start laa program yg sebenar . kembara ke alam lain . first skali , kitowg kene tutup mate n pegang tali (mengikut kumpulan masing2) . kakak FC setiap kumpulan bawak jln2 . ahax . bkn jln2 gi mane2 but jln2 mnuju checkpoint yg disediakan . . time na tggu giliran tuh , borak ngn kakak FC . mmg sporting walaupon berpudah . ha! kakak FC kyra je yg pkai purdah taw . hurmmm . tmpat first yg kitowg pegi . . . berdekatan api (anggap sebagai neraka) . . fuh !! panas giler . . . . api dunia sahaje . bknnye api neraka yg sebenar yg berjuta2 agy panas dri api dunia . allah !! kyra ta sanggop n tanak masok api neraka . hurmmm . n then kitowg pegi ke 'titian sirat' (tataw ejaan yg sebenar). . . titian tuh just gune kerusi . hmmm . kitowg kene merangkak at atas kerusi uh . adoii . kakak n abg FC ade tolak2 kerusi . na jatohkn kitowg . kyra dpt elak coz kyra nmpak . hehe . bajet je tutup mate pkai kaen tpi nmpak sbenarnye . . huhu . n station at dewan . ni yg wat kyra menangis n menggigil giler3.at dewan gelap sgt . kitowg dipisahkn dari kmpulan n dok sowg2 . . . mmg takot a . da a gelap , dok sowg2 plak uh . . station ni dianggap dlm kubor . dgar suare mmg menggeletar badan kyra . bknnye suare yg sebenar2 agy . haduh !!! taubat kyra . . . pas abes je semua aktiviti . naek surau n wat solat sunat n then tido . . . abes laa cite kyra . takat sini saje . . . daa sume .



*kyra na post about teacher's day tapi kyra malas a . . laen kali jelaa ye . . n want to share with you all that my spect crack . ngee~~ . trok kot . adoii . ganas tido cmni a jdinye . . pnat telinge kene bebel ngn ibu + ayah . hmmmm. . .

Sambutan Hari Guru :'(

assalamualaikum . msti korng sume trtanye2 nape kyra wat muke sedih kn ?? hmmm . mule2 rancang sambutan hari guru dlm fikiran kitorg the best a . theme taon ni BACK TO SCHOOL .  


kat atas semua comment yg baek2 . wow !! kitowg semua da gmbire coz cikgu2 suke ngn theme ni . but . . . . . .  bkn semua yg suke . ade jugak yg mengutok dpn kitowg . . allah !! hati ni mmg sedih mndenganye . for your information kyra mmg ta asok cmpor dlm uruskn hari guru nih . . dlm pikiran kyra lantakmu laa . yg penting ade smbutan . tuh jeh . . . pas jdi mcm ni (theme BACK TO SCHOOL rejected) kyra join gak . sian + simpati at kwn kyra yg brtungkus lumus siapkn kad jemputan yg comey ni ........


sng2 je kene reject cm uh je . . ade gak yg da bgi at guru2 . . . taw2 kne tuka kad jemputan . . . argh !!!!! duet trbang cm uh je . hanye ade perkare kecik kene reject . . mmg bengang sgt time taw knape kene reject . . sedih tahap gaban woo !!tpi  kyra pgang kate2 SETIAP YANG BERLAKU PASTI ADA HIKMAHNYA . . dgn kate2 ni at kyra n kwn2 saba tmpuh dugaan . mggu ni hmpir sminggu kyra n kwn2 ta masok klas . hanya menguruskn bnde2 nih . bkn kyra na mngungkit tpi hrp sgt2 cikgu2 hargai ape yg kitowg lakukan . . . . dri theme BACK TO SCOOL ditukar mnjadi CITRAWARNA @ COLOURFUL . huh !!! theme pon kne tukar but !!!!! kepada guru2 yg akan pkai gak baju skola @ mengikut theme yg asal mmg kami brbangge dpt guru mcm uh . tabik sgt2 bb hargai ape yg kitorg lakukan . . .hari isnin nih kite tgok ape yg trjadi . . . best or not . . just wait and see . . smpai sini saje luahan hati kyra . thanx kpade sesiapa yg sudi bace luahan hati kyra ni . thanx sgt2 . . .

kahwin awal ???

assalamualaikum . huhu . cer teke kyra at mane ni ?? hmmm . kyra at skola . caye ta?? haha . kyra at ICT SAMER . first time kyra post at ICT ni taw . hurmmm . tdi , dowg sebok ckp pasal kahwin awal . semua na kahwin awal . . sbb . . . . . . .


sume jealous tgok akak nih kawen awal . ha ! na kenal ngn akak ni tkan a at name die . kakak ni comey taw . hmmm . sweet sgt die n husband ni . . 
jom kite tgok care die kene propose . . .




wow !!! so sweet !! tringin gak na jdi mcm akak dena . ahax . (umo bawu bape da pkir sal kahwin . isy3) tpi ta salahkn kite pikir sal mase depan kite . . agy2 skunk ni mmg ramai kahwin awal . jealous !!!! hahahaha

skunk ni kyra na cite sal akak irine nadia . die na kahwin bulan 6 ni . pasangan yg secocok .


see !! lawakn dowg nih . huhu . . kyra na tunjok plak wedding card dowg . hehe .


ngee~~~ . lawakan . adoii . perasaan jealous mkin bertambah . haha . uke a . maw solat nih . daaa


*na buad folio akaun smpat agy post bnde nih . hek3 . ops !! kyra na mention kwn2 kyra yg ade nan kyra nih . hmmm . AINA , IZZAH , MARSYI , TENGKU , NAJWA , ATEN , AMA , NOOI , TE'AH , AIN 

sediih !!

konnichiwa . . . just want to say , ni kali terakher kyra post untok cuti 2 minggu nie . ops !! bkn untok cuti 2 minggu kot . mkin smpai abes trial SPM . MAYBE !! kyra na focus my study . abes sume bnde kyra lupe . formula addmath, mathmode , plajaran PSI, PQS and semua laa . terok la kyra ni !! hadoii . kyra bace novel Suami Aku Ustaz


bnyak pngajaran yg kyra dpt dlm cite ni . . . ops ! kalo na taw , alisa (heroin dlm cite ni . ahax) kawen awal ngn  Ustaz Hafiz a.k.a abg sepupu die . yg tak bole blahnye , abg sepupu die ni mngaja alisa dlm Pendidikan Islam . haha . dowg kawen pas alisa Trial SPM taw . sebab pe ??? hurm . . korang bace a sendiri . eh ! bkn tuh yg kyra dpt . alisa n the gang ( farhan, johan n wati ) dpt straight A's in SPM. tuh yg wat kyra jealous . wati n farhan ni brtunang sebelom dowg g U masing2 . ha !! ni lagi wat kyra jealous . farhan pi smbonk blaja at Rusia , wati at Jepun n johan at mesir . wow ! kyra na gak smbonk study luar negara. kyra na smbong blaja at UK . hope sgt2 dpt jejak kaki at sane .amiin . . . doakan kyra ye . . uke laa. maw study !!! na brjaye mcm dowg gak . haha . bubye . . .


*arigato to hannah dhaniyah coz buad novel ni n bgi kyra smangat na blaja . huh !! chayok kyra !! kyra bole !! haha . 

meet sara + ama

hoolla . . . semalam  kyra n ama pi uma sara . . hurmm . brtolak dri umah dlm kol 8 lbih . . naik tren dri Kuang-Kepong Sentral . first time jejak kaki at situ taw . haha . smpai2 je kyra n ama blur . na g mane pas ni ?? na lalu mane ni ?? kat mane ni ?? adoi . bnyak btol soalan . haha . pusingnye pusing , jmpe bustop . sara soh tggu at bustop n then die amek kitowg pi umah die ... smpai uma die , kitowg masok bedroom die . adooiii !! cop ! msti kowg pikir bilik die brsepah kn?? haha . salah tuh . kyra trpegun tgok bilik die . penoh nan brg kitty . . . jealous !!! hak3 . rncang na blaja at library yg brdekatan nan umah sara . pas srpn (mkn nasi lemak buatan ummi . sedaappp) pak cik ali pi anta kitowg g ps . smanagat nih . rupe-rupenye . . . . ps bkak pukol 2.00 p.m . kene a balik umah balik . .  tape laa . kol 2 baru kitowg grak . kat umah blaja addmath .

tgok !! betape strugglenye kami . ahax 

yg struggle nye ama n sara a . kyra mkn je taw . hak3 . xp . . lpas solat zohor baru grak g ps. hmmm . exercise . jalan kaki . haha . jaoh jugak la bile jln kaki . . . pengalaman yg menggembirakn . ahax . . . jom tgok gmba2 at ps . (kyra jdi photographer. ama n sara study je. haha )


tgok !! struggle kn ?? haha

cari buku pe tuh ama ??




sshhh !!! tpi ade kyra kesah . kyra wat bising jeh . haha

uit !! blaja laa . haha

isy !! snap gmba owg plak . . . 

smngat sara brcerite . haha

peace !! 


tgok pe tuh ??


brsepah !! isy3

gule2 . . untok mghilangkn ngntok . . 



kyra jdi mamarazi . hik3

sebok je nan kitty die tu 






hik3 . da de novel ni . . . 

maw grak g taman . ngee~ . bestnye .

yahoo !! haha



panas woo dok dlm uh . haha


baru namaen2 1 taman tpi pakcik ali da datang . huhu . tape la. len kali la ye . haha . taon ni bnyak kali jmpe sara . happy sangat2 . . . . . . . . . len kali kyra dtg uma sara agy ye . (tpi tataw bile) hek3 . uke . smpai sini saje . salam . . . .

wedding di Kuang

assalamualaikum semua . nmpak tak tajok tuh . ha !! kali ni wedding belah lelaki plak . wedding yg simple but ceria . hmm  . tpi er . . . gmba pengantin tade la plak . sebok brgmba smpai ta seda ta tgkap gmba pengantin . trok2 !! haha . tape laa . jom tgok gmba kyra with eylla n eyqa . ops ! kalo tanak tgok tutop mate . . . .

 . gmba kyra n eyqa . 

isy . dak blakang kyra ni . nyebok je. haha

uik . pandang mane tuh ??

amboi eyqa !! sdp sgt ke oren tuh . haha

senyum slaloo. . .







alahaai !!







yg tgah2 tuh . ucu kyra . lawakn ?? 

ucu with her husband . uhuk3

ni jelaa yg ade dlm smpanan kyra . hak3 . gmba semua ni ditgkap melalu fon BB + Sony Ericsson . haha . . . uke laa . daaaa semua . .